Voortvarende expertise, drijvend op ervaring, gedreven door passie

Aankoopkeuring zeiljacht, zeilboot of zeilschip

Zeilboot keuren

Varen en varen is twee. Dat wil zeggen dat het ene varen niet het andere is. Motorbootvaren is fantastisch maar niet te vergelijken met de geweldige zeilsport.
Het is als voetbal en korfbal (beide met bal en doel op gras maar verder niet te vergelijken) of als short-track en langebaan schaatsen.
De meeste zeilers weten heel wat van boten. Leren zeilen vraagt namelijk veel meer kennis van een boot dan motorbootvaren. Daarbij is het zeilen zelf een bezigheid, of zelfs sport, die een samenspel vormt tussen bemanning en boot. Terwijl motorbootvaren meer draait om de plezierige manier om van A naar B te komen.

Dat zeilers hun boot beter kennen, wil niet zeggen dat ze alles wat aan hun boot mankeert kunnen ontdekken of kunnen zien. Zelfs al wordt al het onderhoud eigenhandig uitgevoerd, van diverse zaken heb je als gebruiker geen weet. Het is daarom geen verrassing dat veel handige jachteigenaren met ogen op stokjes staan te kijken als ze zien wat tijdens een aankoopkeuring van Brunsmann Experts aan het licht komt. Voorbeelden zijn lastig, het zijn immers bij iedere keuring weer hele andere zaken. Eén voorbeeld zal ik geven; de situatie waarbij ik tijdens een keuring vaststelde dat de keerkoppeling van een zo goed als nieuwe motor een defect vertoonde. De motor met keerkoppeling was anderhalf jaar jong en functioneerde fantastisch. Toch bleek een storing op de loer te liggen die de werf wel had kunnen ontdekken maar zij kochten anderhalf jaar geleden een nieuwe motor met bijbehorende keerkoppeling, bouwden die in het jacht en hadden terecht geen enkele reden om maar te vermoeden dat er iets verkeerd zou zijn. Bij een keuring, ongeacht of het een nieuw of een gebruikt schip betreft, wordt alles kritisch beoordeeld. Ieder onderdeel moet het probleemloos functioneren bewijzen of moet vrij zijn van schade die het goed functioneren of het goede gebruik in de weg kan staan.
Van de keerkoppeling waarbij het defect tijdens de keuring naar voren kwam, betekende vervanging door een nieuwe of gereviseerde keerkoppeling. De kosten bedroegen € 4.750,- exclusief inbouw. Gelukkig was de importeur coulant en leverde ondanks de verlopen garantie een nieuwe koppeling voor € 2.500,-.

Een aankoopkeuring of ook wel aankoopexpertise genoemd, verdient zichzelf altijd terug. Om verschillende redenen zien kopers van pleziervaartuigen soms af van een aankoopkeuring. Ik kan tussen de verschillende navolgende redenen niet één reden vinden die hout snijdt:
- spaarzaamheid; onnodige reden, de keuring verdient zichzelf terug;
- de verkoper niet willen kwetsen; soms ligt het wat lastig maar de verkoper zou staande in uw schoenen, wel een keuring laten uitvoeren ook al ontkent hij dat;
- de verkoper wil niet dat er gekeurd wordt; heeft de verkoper iets te verbergen?;
- de makelaar zegt dat keuringen bijna niet voorkomen; het tegendeel is waar;
- het ziet er allemaal zo goed en betrouwbaar uit; u gelooft het niet maar ook die schijn bedriegt. De eigenaar en u kunnen namelijk niet zien wat bij een keuring wordt beoordeeld;
- de boot heeft net een onderhoudsbeurt ondergaan; reden temeer voor een expertise. Ik kan zelfs vaststellen of over roest heen is geschilderd maar ook of onwaarschijnlijke haarscheuren in polyester aanwezig zijn maar nog niet met het blote oog zichtbaar, of elektrolyseverschijnselen zijn gemaskeerd, of osmose aanwezig is maar werd weggewerkt en ga zo maar even door.

Dan komt er nog een voordeel bij, namelijk dat een aantal verzekeraars korting geven op de premie wanneer een keuringsrapport van Brunsmann Experts wordt overlegd. Dat kan geen ander expertise bureau zeggen.

Brunsmann Experts objectief gezien een voortvarende keuring.

Onze Specialismen


Keuren
Taxeren
Conflict-Arbitrage