Voortvarende expertise, drijvend op ervaring, gedreven door passie

Pompen of verzuipen

POMPEN OF VERZUIPEN!

Of ik even een spectaculair artikeltje schrijf met blitse foto’s maar het mag niet over aankoopkeuringen gaan want daar is al zoveel over geschreven! Nog nooit hoefde ik lang na te denken over een onderwerp en nog nooit schreef ik over aankoopkeuringen want dat is in tienertermen ‘vet saai’ maar als er specifiek om wordt gevraagd is de inspiratie ineens verdwenen. Over zinkrisico’s? Nee, dat is niet boeiend want iedereen denkt dat zinken hem of haar niet overkomt. Risico’s van tuigage? Nee, dat geldt alleen voor zeilschepen. Over bouwbegeleiding? Nee, iedereen denkt dat hij of zij dat niet nodig heeft, totdat de kwaliteit anders is dan verwacht of de levertijd ver wordt overschreden en men er niets tegen kan uitrichten. Zo passeren er nog een paar onderwerpen maar niets is in mijn ogen goed.

Toch maar even terug komen op het zinkrisico dat iedere boot(bemanning) dagelijks loopt maar wat geheel afhankelijk is van preventief onderhoud. Om onverwacht zinken te voorkomen moet je onderhoud verrichten aan onderdelen die erg afhankelijk zijn van het vaartuigtype, de constructie en meer onzekere factoren. In een rijtje zonder toelichting even een greep uit de mogelijke oorzaken: losse hennegatskoker; losse vingerling; losse schroefaskoker; afdichting rond roerkoning of schroefas; gescheurde slangen; defecte slangklemmen; kielbevestiging; montage van huiddoorvoer; defecte standpijp; log of echolood doorvoer; oxidatie van slecht bereikbare rompdelen; elektrolyse; scheuren van rompnaden (ook bij polyester); volhevelen via afvoerleidingen; volregenen; aanvaring; en zo kan ik nog wel even door gaan. Om aan te geven hoe onverwacht het kan plaats vinden geef ik een voorbeeld.

Onlangs werd ik gevraagd om een huiddiktemeting uit te voeren aan een ogenschijnlijk perfect onderhouden jacht van ongeveer achttien meter. Het vaartuig was inmiddels droog gezet en als je er onderdoor liep zag je een perfect onderwaterschip en lopend door het interieur vroeg je je werkelijk af wat de zin van de inspectie zou zijn. In ons vak weet je echter dat je je hierdoor niet moet laten misleiden dus begon ik met het openen van vloerdelen en het inspecteren van de scheepshuid aan de binnenzijde. Soms moest onder de vloer nog een huidbeschieting worden weggeschroefd maar alles werd uiteindelijk bereikbaar. Zo trof ik een slecht bereikbare en nauwelijks zichtbare plek waar wat water had gestaan en flinke roest zichtbaar was. Normaal gesproken beklop ik die delen maar zover was ik nog niet en ik hing in een onmogelijke positie ondersteboven. Om even adem te halen wilde ik eerst weer even op mijn benen staan en duwde mijzelf daartoe terug uit het vloergat waardoorheen ik hing…… Dat kon de huid niet meer hebben. Met mijn volle hand schoot ik naar buiten, de huid bleek terplekke sterker door de verf dan door het staal. Een wonder dat het schip niet al eerder was gezonken. Denk aan de noodzakelijke controles, laat u niet verrassen!

Brunsmann Jacht- & ScheepsExperts,

Onze Specialismen


Keuren
Taxeren
Conflict-Arbitrage