Voortvarende expertise, drijvend op ervaring, gedreven door passie

Motorproblemen tweecilinder met saildrive

Geachte heer Brunsmann,

Ik heb in mijn zeilboot een tweecilinder motor met saildrive staan. De motor start en presteert goed maar de rook uit de uitlaat kleurt bij vol vermogen wat lichtblauw. Verder komt de motor met de schroef in werking niet op hetzelfde toerental als wanneer ik de schroefas niet laat draaien. Ik heb er een monteur naar laten kijken maar die zei dat dat geen kwaad kon en geen teken was van een slechte conditie van de motor. Veel uitleg kon hij mij daar niet over geven. Nu vraag ik mij af of dit kwaad kan of moet ik het nader laten onderzoeken?

Met vriendelijke groeten,
**** ********


Geachte **** ********,

De reden dat uw motor niet op toeren komt hoeft niets met de motor te maken te hebben
maar wordt vaak veroorzaakt door het streven van motor- en vaartuigfabrikanten om een product zo goedkoop mogelijk in de markt te zetten.
Saildrivestaartstukken worden standaard met één schroef aangeboden, ongeacht onder welk vaartuig ze worden geplaatst. De motorenfabrikant levert een serieproduct en de werf koopt voor diverse modellen hetzelfde staartstuk in zodat de korting maximaal is.
Aan het staartstuk van uw saildrive zou een nauwkeuriger voor uw vaartuig berekende schroef kunnen worden geplaatst. Helaas worden standaard fabrieksleveringen meestal niet becommentarieert zolang het de veiligheid niet aantast.

Het roken van de motor kan het directe gevolg zijn van verkeerd gebruik van de motor.
Laat de motor nooit onbelast draaien. Het onbelast warm draaien van de motor en de motor aan laten staan in een sluis et cetera is slecht voor een dieselmotor, de motor wordt dan overmatig gekoeld (dan wel onvoldoende warm) waardoor onvolledige verbranding plaats vindt.

De brandstofresten als gevolg van de onvolledige verbranding vermengen zich via de cilinderwanden met de smeerolie en vormen een gomachtige neerslag op de kleppen, de zuigers en de zuigerveren. Tevens komen er motorolieresten en brandstofresten in het uitlaatsysteem. Dit alles heeft invloed op de afdichting van de kleppen en zuigerveren en op het beeld van de uitlaatgassen. Een dieselmotor moet direct na het starten rustig 'werken', dus belast worden en regelmatig zwaar worden belast om alles goed schoon te branden. Ga gerust een tijdje (en bij voorkeur met de juiste schroef) vollast varen en belast de motor minimaal drie uur van iedere 12 vaaruren op minimaal 75% van het maximaal vermogen. Het te veel ontzien van een motor kost op termijn meer brandstof en onderhoud dan het verstandig gebruiken ervan. Ook van een werkpaard moeten spieren en conditie op peil worden gehouden anders hoe jong ook, gaat hij door zijn hoeven.

De monteur die u sprak gaf wellicht geen toelichting maar concludeerde juist, veelal heeft het advies van niet onafhankelijke partijen een commerciële grondslag. Deze monteur was heel correct.
Wij zijn onafhankelijke expert pleziervaartuigen, marktpartijen hebben vaak belang bij wat van uw portemonnaie in hun kassa moet. Ik zou de motor eerst eens goed gaan gebruiken en goed onderhoud geven voordat u onnodige kosten gaat maken.
Veel vaarplezier, ook met de motor!

Specialismen

Keuren
Ook al bent u nog zo technisch, het gebruiken van een vaartuig is compleet anders dan het beoordelen van het vaartuig en de techniek ervan. Daarom hebben wij ons in het keuren gespecialiseerd zodat u zorgeloos kunt varen
Lees verder >>
Taxeren
Verschillende partijen maken gebruik van onze kennis, ervaring en snelle werkwijze. Waaronder particulieren, werven, banken, verzekeringsmaatschappijen, overheden, et cetera.
Lees verder >>
Conflict-Arbitrage
Bij zaken doen riskeert men conflicten. Een nieuwe of gebruikte boot kopen of verkopen, een boot onderhouden of bouwen is daarop geen uitzondering. Wij hebben de kennis en ervaring partijen te helpen bij het oplossen van conflicten..
Lees verder >>

Lid van

- Hiswa, brancheorganisatie watersportindustrie